Laatste schilder dag, kleding uitdelen en BBQ - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu Laatste schilder dag, kleding uitdelen en BBQ - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu

Laatste schilder dag, kleding uitdelen en BBQ

Door: Nellie

Blijf op de hoogte en volg Kamerik bouwt voor Oeganda

28 Juli 2018 | Oeganda, Tororo

Vandaag mogelijk de laatste schilder dag, maar eerst gingen we de koffers met kleding buiten zetten voor Wilma. We hadden maar liefst 13 koffers. Wilma had namelijk een aantal kinderen en jongeren uitgenodigd om kleding uit te zoeken. Justin en Bart gingen kijken bij het slachten van de geiten voor de BBQ die we vanavond hebben. Chris en Jack volgde later. De rest ging schilderen. Bij het eerste stukje tape wegtrekken verdween er ook een stukje van de verf en wij vreesde het ergste maar gelukkig waren het maar een aantal plekjes. Nellie mocht vandaag op de Oegandese steiger het voorste stukje van het plafond doen. Jos bleef erbij staan om haar op te vangen, maar hij zag al snel dat dit niet nodig was. Emma en Eugene kwamen ook helpen. Bart en Jack kwamen nog even gezellig langs met de kop van de geit waar een aantal van ons niet echt gecharmeerd van waren. Ondertussen was Wilma gearriveerd met de kleding en gingen Judith Josien Arjanne Chris en Bart de kleding sorteren en de kinderen en jongeren helpen met het uitzoeken van de kleding. De kinderen waren erg blij met de kleding en schoenen en helemaal met de crocs en slippers van de winkel van Samson. Om half twee waren we eindelijk klaar met het verfwerk en kon Henk de rollers en kwasten van Patrick de Waal schoonmaken en definitief opruimen. Er ging nog net geen gejuich op. Na weer een snelle lunch en schoonmaak beurt van ons zelf snel weer op pad voor het zaterdagmiddag programma. Wij hadden het thema, Jona en de Walvis, uitgezocht met bijpassend filmpje en verwerking. Daarna werden de groepen verdeeld en gingen Mariette Jos Chris Justin en Jack naar de tieners en deden daar een woordzoeker. Arjanne Bart Judith en Kim gingen een vis knutselen met de oudste kinderen.
Dit was best een uitdaging want de meeste konden niet knippen. Josien en Nellie hielpen Julius met de jongste kinderen. Dit was de grootste groep maar liefst 186 kinderen. We maakten eerst een grote kring en daarna maakte we weer kleine kringetjes van ongeveer 20 kinderen en deelden we per kring speelgoed uit om mee te spelen. De kinderen waren erg blij met het speelgoed, het was wel hartverscheurend om te zien dat Julius en wij moesten voordoen hoe ze het speelgoed moesten gebruiken. Daarna deelden we de muziekinstrumenten uit en zongen we liedjes. Als afsluiting kregen alle kinderen limonade en een spekkie en een ballon.
Het kampvuur was inmiddels aangestoken door Ozette Michael. Agnes en Ozette waren hele dag bezig geweest om de BBQ voor te bereiden, het koken van het geitenvlees, het maken van een koolsalade, heerlijke chapiti, witte rijst, gekruide rijst, gefrituurde aardappel, pindasaus en de overige onderdelen van de geit. We gingen met elkaar gezellig in kring zitten rond het kampvuur en BBQ (een aantal stenen met een gaas daarop). Helaas ging het regenen en we probeerden eerst te schuilen in de buitenkeuken. De regen viel steeds harder neer en er werd besloten om de BBQ in het CDHope Home te houden. Alle stoelen en tafels werden naar binnen verplaatst en BBQ werd geïnstalleerd in de kruiwagen. Een prima werkend idee zodat wij lekker konden smikkelen van het malse geitenvlees. Het werd een bijzondere leuke avond die werd afgesloten het lied I’am happy today gevolgd door elkaar massaal te kietelen (bekend bij de ex Oegandagangers).