Over schilderen,inspiratie, appeltaart, en een maa - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu Over schilderen,inspiratie, appeltaart, en een maa - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu

Over schilderen,inspiratie, appeltaart, en een maa

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Kamerik bouwt voor Oeganda

27 Juli 2018 | Oeganda, Tororo

Vanochtend gingen we vol goede moed ,met de inmiddels uitgebreide groep , schilderen. En dat betaalde zich uit, want we gingen als een speer. Henk had de zaak strak georganiseerd in 4 teams van 3, verdeeld in witte en blauwe groepen, die de diverse kanten van het schoolgebouw met verf bedekten. Samenwerking binnen de teams en tussen de teams verliep uitstekend, waardoor het eind van het karwei in zicht was, toen we aan het eind van de ochtend de spullen weer opgeruimd hadden.
Snel lunchen , want om 2 uur begon de chapel service in de aula van de school. De chapel service is een activiteit die door de school wordt georganiseerd, en bestaat uit allerlei optredens. Behalve zingen en dansen, werd er ook een toneelstukje opgevoerd. Zeer opvallend was het enthousiasme van de kinderen en de vrijmoedigheid waarmee ze in het openbaar optreden. Om een uur of 4 kwam er een eind aan de optredens en nam pastor Jimmy het woord. Wij dachten dat het was om af te sluiten met gebed en om iedereen wel thuis te wensen. Jimmy had echter andere plannen, en begon alsnog een complete preek te houden, die ruim een uur duurde. De kinderen bleven verbazingwekkend rustig. Het liep inmiddels tegen half zes , en de service begon nu toch op zijn eind te lopen. Jimmy, die tevens leraar is aan de school, deed de afronding op een dusdanig vurige en inspirerende wijze dat diverse van de oudere kinderen en aanwezige volwassenen in vervoering raakten. Extra bijzonder was nog dat Mariette naar voren werd geroepen om ook een bijdrage te leveren aan het eindgebed. Al met al een bijzondere belevenis , waar veel over nagepraat is.
Het liep al tegen half zeven, toen we met z´n allen een huisbezoek gingen brengen aan Agnes. Zij woont met 4 kinderen in een piepklein hutje, en ze slapen met z´n vijven op 4 vierkante meter. Zij werkt in het weeshuis van CD Hope. De ontvangst was allerhartelijkst en de hele buurt was uitgelopen. Veel leuke foto´s gemaakt.
Het werd al donker , toen we weer terug waren bij het gastenverblijf. De dames gingen meteen aan de slag om een lekkere maaltijd te maken, wokkelsalade met sperciebonen en tonijn!
De feestvreugde werd nog verder verheugd toen Wilma een appeltaart kwam brengen, ter gelegenheid van de verjaardag van Chris, die een paar dagen geleden plaatsvond. Dat ging erin als koek, of beter gezegd appeltaart.
En nog was de dag niet voorbij, want al snel kregen we door dat er iets bijzonders aan de hand was met de maan. We konden de maansverduistering zeer goed zien, tegen de achtergrond van een sterrenhemel, zo overweldigend , als de meesten van ons nog nooit hadden gezien.

Al met al een bijzondere dag vandaag!