Een verfvrije dag - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu Een verfvrije dag - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu

Een verfvrije dag

Door: Mariëtte

Blijf op de hoogte en volg Kamerik bouwt voor Oeganda

26 Juli 2018 | Oeganda, Tororo

Omdat de verf op was en nog niet aangevuld kon worden hadden we deze dag een verfvrije dag. Tja en wat moet je dan gaan doen? Nou voor ons oudjes geen probleem: we gaan vogelen! Kevin wilde heel graag met ons een excursie doen langs het moeras. Het mooie was dat we ook nog 3 pubers zo gek konden krijgen om vroeg hun bed uit te komen: Justin, Judith en Kim.
Dus rond 7:00 uur stonden we startklaar. Met Kevin liepen we over het pad naar achter richting de poortdeur en spotte een Francolin (in Nederland een patrijs). Maar voordat we daar door heen gingen werd onze aandacht getrokken door 2 grote zwart/grijze vogels met kromme snavel (wijzend naar beneden) die over ons heen vlogen en achterin bij de poort in een boom landen. Uiteindelijk waren het 2 zwarte Ibissen: de Hadada Ibissen. Onze tocht ging verder over soms uitdagende stukken land vanwege grote kluiten klei & water. Dus regelmatig greppel springen.
Het was een bijzondere tocht waar we 3 soorten IJsvogels hebben gespot: Woodland Kingfisher, Grey-headed Kingfisher, Malachite Kingfisher. Deze laatste lijkt op onze Hollandse IJsvogel. Hier een opsomming van de vogels die we nog gespot hebben (en dan de Engelse benaming): Firefinches (vuurvink), Pin-tailed Whydah, Canaries, Blue-headed Coucal, Black Crake, Cormorant (Aalsscholver), Weaver, Cattle Egret (Witte/Zilver reiger), Long -toed Lapwing (Kievit), Fan-tailed Widowbird, Papyrus Gonolek, Marico Sunbird, Nellie heeft voor haar verjaardag een boek met de vogels van Oost-Afrika gekregen. Dit boek komt nu goed van pas en wat ons opvalt is dat er binnen de categoriën diverse soorten vogels zijn.
Aan het eind van onze tocht langs het terras kwamen we een man tegen die ons voorging en overal aanwees welk land van hem was. Op de weg terug naar ons onderkomen hoorden we een enorm kabaal en dat kwam van een machine die de maïskorrels van de maiskolven afhaalden. Bij terugkomst bij ons huis na het eten een kampvuur gemaakt om vuil te verbranden. Onze gids kreeg thee met boterhammen. Kevin maakte voor ons gekookte maiskolven en samen met Henk tijdens het wachten totdat de maiskolven gaar waren frisbeëen. Nellie & Josien hebben de vrouwen naailes gegeven door te helpen met verstelwerk. Iedere vrouw kreeg een rolletje garen met een naald mee. Mariëtte kwam met een rits kinderen aanlopen en ging daarmee Jan huigen in de ton doen, Papgaatje leef je nog (wel 100x, super favoriet bij de kids), de beer die slaapt en het liedje ‘Walking in the Jungle’ Kim & Judith wachten op de oudere tieners om hun nagels te lakken, maar werden uitgenodigd voor een soort Devotion. De jongens gingen uiteraard weer een potje voetbal spelen.
Ondertussen waren Arjanne & Jos gearchiveerd. Zij sloten aan terwijl wij nog bezig waren op het CD hope terrein. Jos is in 2012 geweest en toen stonden er nog niet zoveel gebouwen als nu. We sloten de dag af voordat het donker werd met een bezoek aan auntie Jane. Zij zorgt voor heel veel kinderen. Een pracht mens. Ze gaf een demonstratie over het kaf van het koren scheiden. De graankorrels worden los gestampt van de stengels en daarna schoon geschud van het vliesje, stengels en steentjes. De jongens gingen allen stampen. Via een binnenweg terug naar ons onderkomen gelopen.
(laatste stuk geschreven door Arjanne) Samen met Jos dus gearriveerd aan het eind van de middag. Een goede reis met een mooie rit hier naartoe gehad. Veel gezien! Ook wij mochten even meegenieten van de maiskolven die ze ook voor ons hadden bewaard. Toen zijn we samen met Henk naar het schoolterrein gelopen. Josien en Nellie waren bijna klaar met de naailes, de meiden waren de nagels aan het lakken van de kinderen en de jongens aan het voetballen en gek doen met veel kinderen. Het terrein even verkend en toen met z’n allen naar Auntie Jane geweest. Moet eerlijk bekennen dat het wel even een gewenning voor me is. Wat een ander leven, wat een verschil met Nederland, maar wat leuk om hier te zijn!
Ook tussendoor kennisgemaakt met het sponsorkind van van mijn ouders (Akoki). Wat is het leuk om met elkaar buiten te eten. In het donker, onder een sterrenhemel. Ik ga straks lekker slapen!

• 26 Juli 2018 - 21:15

Anita:

Het is prachtig om te lezen hoe jullie de dagen invullen en ook Jos en Arjanne mooie dagen toegewenst.
    Hopelijk is de verf weer aangevuld en kunnen ook jullie lekker aan de slag met de kwast :-)

Doe Akoki de ♡elijke groeten van ons, hoor 'm maar uit over zijn 'wel en wee'

• 27 Juli 2018 - 09:41

Gijs De Heer:

Wat leuk te lezen dat Akoki weer boven water is. Fijn dat we in 2012 ook in Chawolo waren, nu kunnen we ons veel beter in jullie verhalen inleven en is het vaak heel herkenbaar. Veel plezier allemaal daar.