Trip door de rimboe - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu Trip door de rimboe - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu

Trip door de rimboe

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Kamerik bouwt voor Oeganda

25 Juli 2018 | Oeganda, Tororo

25 juli (Judith)

Ook vandaag stonden we weer op tijd op om te gaan schilderen. Omdat het brood op was begonnen we de dag met pannenkoeken. Daarna vertrokken we weer richting het schoolgebouw. Het was bewolkt dus begonnen we met de zijkant van de school, wat normaal pal in de zon staat. Helaas vertrokken deze wolken al snel en stonden we dus in de hitte te schilderen. Dit zorgde er wel voor dat iedereen als een gek door schilderde om zo snel mogelijk klaar te zijn en in de schaduw verder te gaan. Om 11 uur waren we al klaar, want al het verf was op. Nieuwe verf word geregeld, maar dat gaat hier allemaal niet zo snel als in Nederland. We hadden dus een lange vrije middag. Na de lunch gingen we een fietstochtje maken. We konden de fietsen van de leraren van de school lenen. Dit waren er niet genoeg voor iedereen, dus gingen we in 2 groepen. Als eerst gingen de mannen 1,5 uur door de omgeving fietsen en hadden de vrouwen lekker het rijk voor zichzelf, eindelijk rust. Daarna was het aan de vrouwen om lekker door de omgeving te fietsen. De fietsen waren wat dubieus (lees: kapotte remmen, slag in wiel, doortrappende kettingen en trappers die van de fiets vallen). Maar het was allemaal goed gegaan. We fietsten tussen de rijstvelden en ongrepte natuur. Van alle kanten kwamen kinderen aangerend die ´Muzugu´ roepen, wat ´witte mensen´ betekend. Ook zagen we veel mensen werken op het land. De weg ging op en neer, wat voor het nodige zweet op ons voorhoofd zorgde. Na een lekker tochtje fietsten we terug naar de school, om de fiets op tijd terug te geven aan de leraren voordat de school uit was. De timing was perfect, want toen we aan kwamen fietsen ging precies de schoolbel. De jongens waren al aan het voetballen toen de dames terug kwamen. Kim en Judith speelden een potje ´netball´ wat korfbal is, maar met wat anderen regels. In het CD hope home waren Nellie en Josien armbandjes aan het maken met de meiden. Ook werd er nog even gekeken naar een groep tieners die aan het oefenen waren voor een dansoptreden onder leiding van Johnathan. Mariette was lekker aan het springtouwen met de kleinere kinderen en er werden nog wat spelletjes gedaan zoals Jan huige in de ton. S´avonds hebben we lekker zelfgemaakte frietjes gegeten met hamburgers en koolsla. Er werden nog wat gezelschapspelletjes gespeeld en zijn daarna gaan slapen.

• 26 Juli 2018 - 20:05

Hannie En Joop:

We genieten van jullie verhalen en avonturen. Jullie zijn echt professionele schilders met veel inzet.
    Groeten aan allemaal.

• 26 Juli 2018 - 20:15

Piet:

Mooi om te lezen dat jullie nu kunnen schilderen , top ik zorg voor de verg

• 26 Juli 2018 - 20:16

Piet :

Ik zorg voor de verf, dat duurt niet lang hoor