Little Nellie en koken met Kevin - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu Little Nellie en koken met Kevin - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu

Little Nellie en koken met Kevin

Door: Josien en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Kamerik bouwt voor Oeganda

23 Juli 2018 | Oeganda, Tororo

Vanmorgen gingen Henk, Nellie en Josien iets vroeger op pad om de voorbereidingen te treffen voor het schilderen. Het leek goed schilderweer te worden vanwege de bewolking maar uiteindelijk werd het heel broeierig. Henk en Josien begonnen met afplakken en Nellie ging de muur vegen en het onderste opstaande randje. Daniel die dat vanuit de klas zag riep lachend: “ Je bent aan het vegen”
Jullie zullen wel denken, die zijn laat begonnen vanmorgen, maar nee, de kinderen (behalve de kleuters) moeten om 7 uur op school zijn om in hun boeken te lezen en beginnen om 8 uur. Vandaag dus de onderkant van het gebouw blauw verven, het is een prachtige aqua blauwe kleur.
We begonnen een stukje uit elkaar te verven, maar op de een of andere manier zaten we al weer snel op een kluitje. Mariette en Henk gingen de kopse kant nog een keer wit verven. Henk op de ladder en Mariette als aangeefster van kwast en roller. Nellie stuurde Jack op pad voor de kwasten, maar hij keerde terug met een mega kakkerlak! We gingen lekker snel met het schilderen en verheugde ons om de “mooie” gladde muur. Maar helaas toen we een stukje aan het tapen waren en dat niet helemaal goed zat bleek dat de verf eraf kwam, ook zaten er af en toe blazen op de verf.
Een fikse domper voor ons dus! Na een snelle lunch en opknapbeurt gingen we op pad voor de kraamvisite bij juf Agnes. Na een halfuur lopen kwamen we precies op tijd, want het was gaan regenen ( ja je leest het goed) en de mais lag buiten te drogen. Dus met zijn allen een groot zeil beetpakken en over de mais heen trekken en de mais die er nog buiten lag er onder gooien.
Onder de veranda even gezellig praten, kleding uitdelen en de foto shoot! Juf Agnes moest nog naar school voor devotion met de leraren dus was er niet heel veel tijd. Onze volgende afspraak was pas over een uur dus tussendoor nog even een natuurwandeling gemaakt. De jongens vermaakten zich ondertussen met de kinderen die achter ons aanliepen. Bij Lydia en Patrick aan gekomen stonden de kinderen ons al op te wachten en werden we enthousiast begroet!
Binnen een mum van tijd stonden er 40 buurtkindertjes op het erf om mee te genieten van het bezoek.
Wij gingen naar binnen en kregen een rondleiding. De WC was een gat in de muur met een lege zak ervoor en wat wij dachten dat het schuurtje van de geiten was, bleek toch de keuken te zijn.
De mensen hier koken op een houtvuur in een heel klein hokje, je snapt wel dat dit niet echt gezond kan zijn! Lydia en de kinderen zongen een paar prachtige liederen voor ons en daarna deelden wij nog het een en ander uit. Als dank kregen we allemaal een dikke knuffel. Buiten nog foto’s maken want Nellie moest natuurlijk wel met little Nellie op de foto! Een van de kinderen moest even voelen aan Jack zijn been en even later werden al onze benen even aangeraakt. Waarschijnlijk wilde ze weten hoe blanke benen aanvoelen. Net toen we op weg gingen naar huis kwam Juf Agnes alweer aanfietsen en vroeg of we nog even van het complete gezin een foto konden maken. Henk en Nellie gingen even met haar mee en de rest ging vast naar huis. Kevin kwam met ons koken en had maismeel en kleine gedroogde visjes (sardientjes)bij zich. De maismeel werd in een pan met water
gedaan en door lang roeren wordt dit een dikke brij en dit wordt posho genoemd. In de wokpan ging een flinke laag olie en de uitjes werden hierin gefrituurd en later de tomaat erbij en de visjes.
We aten er ook nog bloemkool, zoete aardappel en rookworst bij. Voor ons allen weer een bijzonder ervaring om dit te eten.
Daarna nog een kopje thee met stroopwafel en een potje 31-en. Na een paar potjes ging opeens het licht uit, Tim en Wilma gingen naar bed. Het potje afgemaakt en afscheid van Kevin genomen en ons bed ingedoken.

• 24 Juli 2018 - 06:03

Rina:

Voor mij iedere morgen een vast onderdeel om als eerst te kijken of er een update is van jullie in Oeganda. Heerlijk die verhalen. Ik wens jullie succes met de klus van het schilderen.

• 24 Juli 2018 - 07:28

Matsy Van Eck:

Heerlijk om jullie avonturen te lezen! (Klein beetje jaloers)
    Jos en Arianne een hele goeie reis en ook een hele fijne tijd in Chawollo!

• 24 Juli 2018 - 11:34

Paul:

hartstikke mooi om wat van jullie te lezen, dat jullie allemaal de kracht mogen krijgen om daar zoveel mogelijk goede dingen te kunnen doen..

• 24 Juli 2018 - 12:28

Karin Van Schinkel:

Leuk hoor om zo mee te lezen en leven !! Wat gebeurt er een hoop ! xxx

• 24 Juli 2018 - 15:45

Geralda:

jammer van het verven, maar wie weet komt er een herkansing. Wat betreft de temperatuur doen we goed mee in Nederland, het is hier bloedheet. De 3 koffers staan klaar van Jos, de aanvullingen die gisteren en vandaag nog arriveerden moeten er nog in, maar hij is er klaar voor. Succes maar met de werkzaamheden, bezoeken afleggen en het fotograferen. We hebben in de Woerdense Courant al vele foto's voorbij zien komen van Josien dus de vogels zullen er wel mooi op staan. Groet.

• 24 Juli 2018 - 16:08

Kamerik Bouwt Voor Oeganda :

Bedankt voor alle fijne reacties! Jambo vanuit Chawolo!

• 24 Juli 2018 - 17:40

Bert:

Hallo kunstenaars, ik ben weer bij gelezen en heb een vraagje. Horen, zien of merken jullie iets van het gebruik van de solarlampen? ‘k Blijf jullie volgen. Veel plezier daar!

• 25 Juli 2018 - 08:52

Joke Weesjes:

Geweldig leuk om al jullie verslagen te lezen! Ik geniet mee met jullie!
    Hartelijke groet uit een warm, om niet te zeggen HEET Kamerik.