De laatste dag in Chawolo - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu De laatste dag in Chawolo - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu

De laatste dag in Chawolo

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kamerik bouwt voor Oeganda

31 Juli 2018 | Oeganda, Tororo

De laatste dag in Chawolo
Het is zover, de laatste dag. Voor een aantal begon deze met een lange wandeling en vogels spotten en voor de anderen met uitgebreid uitslapen. Nadat iedereen had ontbeten, zich aan had gekleed en redelijk toonbaar was, zijn we richting de school gelopen. Uitgerust met een flinke lading tandenborstels en tandpasta kwamen we aan bij de drie jongste klassen. Met behulp van een liedje hebben we uitgelegd hoe dat tandenpoetsen nou eigenlijk werkt. Dit simpele liedje vergeten wij in elk geval nooit meer en zij hopelijk ook niet. Net als de handpop die we mee hadden, met grote ogen werd onze bruine vriendin aangestaard.
Aangezien jullie toch al meegenieten van alle verhalen, mogen jullie ook meegenieten van de heerlijke songtekst:
Brush brush brush your teeth (3x)
Everydaaaay!
Brush your front teeeeeth
Brush your upper teeeeeth
Brush your front teeeeeth
Brush your lower teeeeeth
Brush brush brush your teeth
Everydaaaay!
Nadat we dit voor de drie jongste klassen zo’n vijf keer hadden gezongen, hebben we de overige tandenborstels en tandpasta uitgedeeld aan de leraren voor de oudere klassen en konden we ervandoor.
Na de lunch werd er rustig aangedaan, tassen werden ingepakt, er werd nog wat gelezen en Judith en Kim hebben nog even liggen zonnen. Er werd door Jack, Chris en Mariëtte een vuurtje gestookt om het laatste beetje afval te verbranden en de laatste wasjes werden gedraaid in onze wasmachine-emmers. Nu begon het toch te kriebelen, de voetbalwedstrijd tegen het CD Hope Home kwam eraan. Wij hebben dan wel goede voetballers in ons team, maar zij kunnen er ook wel wat van. En jahoor, fanatiek dat ze waren! Toch hebben we ze flink ingemaakt met 4-2 (wat volgens sommigen van hen niet eerlijk was gegaan, want verliezen geef je natuurlijk niet toe). Ondanks sommige chagrijnige gezichten was het toch een erg leuke wedstrijd en aan het eind was iedereen weer dik bevriend met elkaar. Voor het voetballen werden er ook nog kralenkettingen geregen door de schoolkinderen, fel gekleurde kralen en vrolijke kinderen waren in grote getallen aanwezig. Het was een succes. Helaas naderde het einde van de middag en dat waar iedereen al een week tegenaan keek moest toch echt gebeuren: afscheid nemen. Alleen waren we niet compleet… Henk, Nellie en Arjanne waren nog op visite bij een gezin. Dus heeft de rest besloten dat er vandaag geen afscheid zou komen. Morgenochtend vroeg staan we weer bij het CD Hope Home om daar iedereen gedag te zeggen. Minder leuke dingen stel je liever uit, dus dit hebben we maar gewoon gedaan. Geen tranen vanavond. Des te meer voor morgenochtend haha. Heel bijzonder hoe je in tweeënhalve week zo kan gaan houden van de mensen en het leven hier. En hoe erg je er dus tegenop kan zien om dat allemaal weer achter je te moeten laten. Gelukkig hebben we iets leuks om naar uit te kijken en kunnen we deze reis op een hele leuke manier afsluiten met deze groep: De Safari.

• 09 Augustus 2018 - 06:06

Christine:

Wat leuk weer om te lezen. Ik zit alleen nu wel de hele dag met het tandenborstelliedje in mijn hoofd. :-) Good memories.