Dag 7 van onze reis naar Chawolo - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu Dag 7 van onze reis naar Chawolo - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu

Dag 7 van onze reis naar Chawolo

Door: Mariëtte

Blijf op de hoogte en volg Kamerik bouwt voor Oeganda

21 Juli 2018 | Oeganda, Tororo

Na diverse muzikale onderbrekingen tijdens onze nachtrust vanwege het overlijden van een buurmeisje van 9 à 10 jaar gingen Justin, Josien, Nellie & ik achter het pad op om van de prachtige natuur & de vogels te genieten. Tot nu toe spotten we iedere dag de Afrikaanse ijsvogel, de zwarte ooievaar met open snavel, sunbirds en mouse birds. Deze laatste vogels hebben enorme lange staarten terwijl de vogel de grote van een spreeuw heeft
Na een ontbijt zijn we op weg gegaan richting het CD Hope terrein om weer verder te gaan met ons schilderwerk. De opdracht is om de buitenmuren te schilderen van een net afgebouwd schoolgebouw. Deze wordt inmiddels al wel gebruikt omdat ze ruimte te kort hadden. Aan de bovenzijde wit en de onderzijde kobaltblauw. Een enorm karwij, maar met onze teamspirit gaan we deze klus klaren. De teamspirit was zo wie zo goed vandaag, want Jonathan en Elphas, 2 van de 8 jongeren die op dit moment in het weeshuis wonen schilderde mee
Terug bij ons Guesthouse de lunch genuttigd. Josien had Hollandse toasti’s in de pan gemaakt en met een cup à soup erbij onze zouten weer aangevuld. Echt nodig met het warme weer. Gelukkig kan de groep goed tegen de warmte
Josien, Nellie & Henk gingen hierna opnieuw het achterpad op om weer vogels te spotten. Vogels spotten blijkt toch lichtelijk verslavend te zijn. Ik bleef achter om in het vogelboek met Afrikaanse vogels na te gaan welke vogels we al gespot hadden en plots vliegt er over mijn heen een kleine valk. Lastig om na te gaan welk soort valkje het is, als deze zo snel over vliegt
Rond 16: 00 uur waren we weer bij het CD Hope house om de Children Ministry bij te wonen. Dit is de Zondagsschool, maar dan wel op z’n Afrikaans: Full of Happiness & Joy
We verspreiden ons over de diverse groepen. Ik schoof aan bij de groep waar Debolah inzit. (Dit 16- jarige meisje heeft mij gisteren uitgedaagd om 100 meter hard te lopen. Ze was bang dat ik heel hard zou lopen, maar ik zei van tevoren al dat zij zou winnen. En… ik kreeg gelijk. Deze kinderen kunnen ontzettend hardlopen)
Children Ministry is bijzonder om bij te wonen. Ze lezen met elkaar een stuk uit de Bijbel en praten hierna dan over. De kunst is herhaling en diverse keren werd de zin afgesloten met ‘Amen’. Aan het eind met elkaar een lied gezongen & gebeden.
Na een gesprek met leraar Jimmy over ‘Real Believe in Jesus’ een kijkje genomen bij de groep dansers. Judith & Kim waren met een aantal meiden van diverse leeftijden aan het korfballen Bloedfanatiek die meiden. Dit gold ook voor Bart, Chris, Justin & Jack die met heel veel jongens voetbalden. Niks 11 tegen 11, maar 25 tegen 25 in alle leeftijden met z’n allen een balletje trappen Josien & Nellie hielpen mee met het uitdelen van drinken en een biscuit. Henk heeft de band van Josef zijn fiets nog opgepompt en gekeken bij de groep dansers binnen de schoolgaande kinderen
De dag daar bij CD Hope hebben we afgesloten met een potje Bingo wat we met de kinderen van het weeshuis speelde. Favoriet bij de CD Hop kinderen. Susan won al eerste. Susan kreeg wel wat hulp van mij. Zij is een bijzonder tiener. Als klein kind heeft zij malaria gehad wat in haar hersenen is gaan zitten. Daar heeft zij een verstandelijke beperking aan over gehouden. Veel van de kinderen hadden aan het eind ‘Bingo’. Iedereen kreeg nog een écht Hollandse zonnebril, oranje
En toen… in het donker naar ons verblijf. Het is écht aardedonker daar. Bij helder weer een prachtige sterrenhemel.
Maar wij Nederlanders nemen altijd wel zaklantaarns mee, dus de weg terug was goed te doen. Onderweg kwamen we nog diverse bewoners tegen zonder lichtje bij zich. Ook fietsers zonder licht. Vlak bij ons verblijf stuitte we op een grijs met zwarte slang op de grond voor Kim haar voeten. Ze bleef even staan kijken totdat hij op haar afkwam. Door haar gegil kroop de slang er snel van door
Nellie, Josien & ik doken de donkere keuken in om het avondeten te maken. Donker? Jazeker want Wilma & Tim waren naar Kampala, dus de generator stond uit.
Inmiddels hebben we de maaltijd achter onze kiezen, de vaat gedaan en draait de generator.
Op naar een goede nacht & morgen weer een bijzondere dag in Chawolo

• 22 Juli 2018 - 10:36

Jos:

Grappig, een ijsvogel in Oeganda!

• 22 Juli 2018 - 19:55

Bert:

Vandaag eens even tijd genomen om jullie verhalen te lezen, erg leuk. Vanmorgen bij de kerkkoffie Jos uitgezwaaid en veel plezier gewenst. Als ik het zo lees gaat dat wel lukken. Jullie verhalen zijn heel herkenbaar en roept mooie herinneringen op. Nellie en Henk doe Sylivia en haar hele familie de groeten. Jullie verhalen enthousiasmeren me en vertellen me dat ik echt nog een keer Chawolo moet bezoeken. Veel plezier daar, geniet ervan.

• 23 Juli 2018 - 20:45

Gerard Verstege:

Vandaag voor het eerst wat van de verslagen gelezen. Leuk om mee te beleven wat jullie daar zoal doen. Triest van het overlijdensgeval van het zo jonge kind. En ik weet er alles van dat vogels kijken verslavend is....hou Josien maar in de gaten die kan zomaar een kaartje vol schieten met allemaal mooie vogels. Hopelijk heeft ze de ijsvogel er ook op staan. Groetjes aan iedereen en succes met het vervolg van de goede werken aldaar. En het is ook goed dat jullie er plezier hebben en zoveel in beweging zijn. Gerard

• 24 Juli 2018 - 16:12

Marianne:

Zo, weer helemaal bijgelezen, leuk. Veel succes verder met verven en alle andere zaken. Leuk om ook zoveel bijzondere vogels te zien.
    Groeten Marianne