Dagen van vertrek en aankomst - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu Dagen van vertrek en aankomst - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Kamerik bouwt voor Oeganda - WaarBenJij.nu

Dagen van vertrek en aankomst

Door: Kim en Mariëtte

Blijf op de hoogte en volg Kamerik bouwt voor Oeganda

15 Juli 2018 | Oeganda, Tororo

Het is begonnen. Zaterdagochtend zijn we vertrokken vanuit Kamerik en het zooitje ongeregeld is er helemaal klaar voor. Vlak voor de douane komt Bart er nog even achter dat zijn deofles te groot is en dat deze dus niet mee mag. Deze moet natuurlijk wel leeggespoten worden en heel het vliegveld ruikt naar Bart. We kunnen weer verder. De eerste vlucht verloopt soepel, we hebben films, muziek, een deken, kussentjes en oortjes. Deze reis kan nu al niet meer stuk en na een rustige vlucht komen we aan in Caïro. Henk rent vast vooruit en de rest volgt braaf. Douane nummer twee: Henk's tas wordt geweigerd, dus de stress slaat toe. Gelukkig komt ook dit weer helemaal goed en we waggelen weer achter Henk aan. Met een beetje vertraging stijgen we op richting Oeganda en na wat onweer en turbulentie landen we veilig in dit mooie land.
Op het vliegveld van Entebbe werden we opgewacht door Michael en Stevie met een 25 persoons bus. Dan denk je tjonge wat veel zitplekken voor 10 persoenen, maar er moesten 20 grote koffers mee en 2 stuks handbagage. Dan heb je wel wat ruimte nodig...
Vanuit Entebbe reden we naar Kampala, waar we tijdens het ontbijt Susan, Benja (Benjamin) en Emma (Emmanuel) ontmoetten. Zij hebben in het weeshuis gewoond, maar zijn nu studerende twintigers in Kampala.
Hierna zijn we naar een grote 'local market' geweest om veel fruit & groente te kopen. Een bezienwaardigheid op zich!
Via een grote 'supermarket' zijn we op weg gegaan naar Chawolo (Tororo). Het werd een wat langere tocht dan gepland vanwege enorme drukte op de weg. Onderweg hebben we ons ogen uitgekeken: bodaboda (locale brommers) waar ze gerust met 4 personen op reden, veel 'locale markets' met de bevoling in allerlei kleuren kledij langs de wegen, het Victoriameer in de verte gezien en de prachtige natuur waaronder ook schiterrende roofvogels. Extra... op 2/3 van de route liepen langs de weg bavianen, in totaal wel 40 stuks gespot. En dan de rijstijl in Oeganda...we zijn tot de conclusie gekomen dat er geen verkeersregels zijn en dat de sterkste & brutaalste rijder het wint op de weg. En tja dan ga je op een gegeven moment de verharde weg af en rijden we door het rode zand weg op met af en toe flinke kuilen en hobbels. Naar mate we steeds dichterbij onze eindbestemming komen worden we door de locale mensen begroet en bij het uitstappen naast het weeshuis worden we warm onthaald met een dikke knuffel door een aantal van de weeshuiskinderen. Bart, Justin, Chris & Jack hebben al een balletje getrapt met de jongens daar.
We zitten nu inmiddels voor ons 'Guesthouse'.
Morgen een rustdag om bij te komen na een reis van 28 uur (zonder het tijdsverschil van een uur) en daarna gaat ons avontuur hier weer verder.

• 15 Juli 2018 - 19:31

Jack:

Mooi om te lezen. Veel succes maar weer. Jack en Petra

• 15 Juli 2018 - 19:51

Freda Spies:

Fijn dat jullie goed aan zijn gekomen.
    Gr. René, Freda, kevin en ginger

• 15 Juli 2018 - 20:13

Christine:

Wat fijn dat jullie goed aangekomen zijn! Geniet ervan.

• 15 Juli 2018 - 20:32

Adinda:

Zeker fijn te lezen dat jullie een goede reis hebben gehad. 28 uur best een hele trip. Een welverdiende rustdag morgen.

• 16 Juli 2018 - 07:13

Rina Van Zanten:

Mooi om te lezen dat jullie reis goed verlopen is. Fijne tijd met elkaar gewenst

• 16 Juli 2018 - 11:34

Marianne:

Tsjonge wat een lange reis! Fijn dat jullie er nu zijn. Eerst even bijkomen en dan aan de slag! Succes!
    groet Marianne H.

• 16 Juli 2018 - 13:38

Bettina:

heel goed geschreven geniet ervan .wij denken aan jullie

• 16 Juli 2018 - 14:09

Henk Van Der Vliet:

Altijd weer mooi om te lezen en fijn dat er weer een groep naar Oeganda gaat .

• 16 Juli 2018 - 15:31

Ben En Anita:

We hebben gelijk een deja'vu, fijn dat jullie, nu even bijkomen en geniet van alles!

• 19 Juli 2018 - 18:48

Karin:

Gaaf hoor ! Super om mee te kunnen lezen en zo een beetje mee te kunnen leven !

• 19 Juli 2018 - 20:07

Aafke:

Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad. Mooi dat alles door de douane is gekomen:)
    Succes allemaal!